Kompleksowa metaanaliza badań wykazała, że dzieci w wieku od 1 do 8 lat rzadziej rozumieją książki z obrazkami (np. z wydawnictwa Nowa Era podręczniki – TaniaKsiazka), gdy czytają wersję cyfrową, a nie drukowaną. Jeśli jednak cyfrowe książki z obrazkami zawierają odpowiednie ulepszenia, które wzmacniają treść opowieści, przewyższają one swoje drukowane odpowiedniki.

Czy cyfrowe książki szkodzą w uczeniu się małych dzieci?

Autorzy Natalia Kucirkova z University of Stavanger w Norwegii i The Open University w Wielkiej Brytanii oraz May Irene Furenes i Adriana G. Bus z University of Stavanger przeanalizowali wyniki 39 badań, które obejmowały łącznie 1812 dzieci w wieku od 1 i 8. W celu przeprowadzenia analizy autorzy porównali rozumienie opowiadań przez dzieci i naukę słownictwa podczas czytania książki na papierze i na ekranie, a także ocenili wpływ ulepszeń związanych z opowiadaniem w książkach cyfrowych , obecność słownika i rolę wsparcia dla dorosłych. Większość badań przeprowadzono w latach 2010-2019, a większość z nich w ciągu ostatnich czterech lat tego okresu.

„Szeroka dostępność cyfrowych opcji czytania i bogata tradycja drukowanych książek dla dzieci nasuwa pytanie, który format czytania jest lepiej dostosowany do uczenia się młodych czytelników” – powiedziała Kucirkova, profesor wczesnego rozwoju dziecka na University of Stavanger i The Open. Uniwersytet. „Odkryliśmy, że gdy drukowana i cyfrowa wersja książki są praktycznie takie same i różnią się jedynie narracją lub wyróżnionym drukiem jako dodatkowymi funkcjami w cyfrowej książce, wówczas druk przewyższa jakość cyfrową”.

Wnioski badań nad cyfrowymi książkami

Autorzy stwierdzili, że samo urządzenie cyfrowe, a czasami cyfrowe ulepszenia, które nie są dopasowane do treści opowiadania – takie jak słownik – zakłócają rozumienie historii przez dzieci.

Gdy ulepszenia cyfrowe mają na celu zwiększenie zdolności dzieci do rozumienia narracji — na przykład poprzez skłonienie dzieci do zrozumienia historii lub dostarczenie dodatkowych wyjaśnień dotyczących wydarzeń — książki cyfrowe nie tylko przeważają nad negatywnymi skutkami urządzenia cyfrowego, ale także przewyższają drukowane książki w zakresie zrozumienia historii dla dzieci.

„Nasze ogólne odkrycia mogą odzwierciedlać raczej niską jakość ulepszeń w cyfrowych książkach dostępnych dla małych dzieci” – powiedziała Kucirkova. „Wiele zdigitalizowanych wersji książek z obrazkami jest gorszych od wersji drukowanej, ale małe dzieci powszechnie z nich korzystają”.

 Czy cyfrowe książki są szkodliwe?

Z kilkoma wyjątkami, komercyjnie publikowane książki cyfrowe w badaniach nie zawierały technik opowiadania historii, które dorośli stosują podczas dzielenia się książkami, na przykład zwracania uwagi dzieci na główne elementy opowieści i skupiania ich uwagi na łańcuchu wydarzeń.

„Jeśli chcemy wspierać wszystkie dzieci, musimy zrozumieć wpływ książek cyfrowych i sprawić, by były one lepszej jakości” – powiedziała Kucirkova. „Cyfrowe książki są tanie w dostępie, a tym samym łatwiej dostępne dla uczniów ze środowisk znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. Ponadto możemy dostosować książki cyfrowe do poziomu uczenia się dziecka, włączając interaktywne funkcje reagujące na dziecko”.

„Twórcy cyfrowych książek dla dzieci muszą uważać na ulepszenia, które wprowadzają, a nauczyciele i rodzice muszą starannie wybierać, które książki cyfrowe czytają małe dzieci” – powiedziała Kucirkova. „Na arenie międzynarodowej ważne jest, aby promować produkcję przykładowych prototypów, w tym tekst w wielu językach, i zachęcać wydawców, autorów, projektantów i ilustratorów do zmiany status quo”.

Autorzy stwierdzili, że książki cyfrowe mogą być skuteczniejsze niż książki drukowane, jeśli chodzi o wzbogacanie słownictwa dzieci, jeśli książki cyfrowe korzystają ze słownika, który definiuje rzadko używane słowa i wyrażenia. Jednak funkcje słownika cyfrowego utrudniają dzieciom zrozumienie czytanej historii, co wskazuje, że skupianie uwagi na znaczeniach słów odwraca uwagę dzieci od treści opowiadania.